ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

معرفی ویژگی ها و انواع مدل های دستکش ایمنی


استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب برای انجام هر کاری می بایست در اولویت شغلی قرار گیرد. بنابراین در محیط کار اعم از کارهای صنعتی ، ساختمانی و... خرید لباس کار برای افراد توسط پیمان کاران از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع لباس کار می نمایند که بر اساس ویژگی های محیطی تولیدات خود را انجام می دهند. یک لباسکار کامل شامل اقلام مختلفی از جمله لباس اصلی ، دستکش ایمنی ، کلاه ایمنی ، کفش ایمنی و... می شود که بنا به شرایط محیطی می بایست جهت حفظ جان و جلوگیری از هرگونه حادثه از آن ها استفاده کرد.


در این مقاله به معرفی و بررسی انواع دستکش ایمنی پرداخته و ویژگی های مورد نیاز برای آن را بیان خواهیم نمود. اگر قصد خرید لباس کار و یا خرید دستکش ایمنی را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.


خرید دستکش ایمنی

آسیب های جسمی به خصوص نواحی دست در کارگران هنگام انجام پروژه های صنعتی و ساختمانی یکی از بیشترین عوامل ایجاد حادثه می باشد که این موضوع اهمیت خرید لباس کار و خرید دستکش ایمنی را افزایش می دهد. انتخاب یک دستکش مناسب در کنار لباس کار مجهز می تواند از جلوی بسیاری از حوادث جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این راحتی استفاده از دستکش ایمنی و انتخاب صحیح آن موضوعی است که راندمان کاری افراد را در محیط کار افزایش خواهد داد. با توجه به اینکه دستکش ایمنی یکی از انواع لباس کار است که دائما به طور مستقیم در ارتباط با شغل افراد می باشد ، نیازمند کیفیت مناسب می باشد که علاوه بر حفاظت ، ماندگاری بالایی می بایست داشته باشد.بنابراین با خرید دستکش ایمنی با کیفیت و مناسب می توان از بسیاری از آسیب ها و صدمات در محیط کار جلوگیری به عمل آورد.

خرید لباس کار


عوامل مهم در هنگام خرید دستکش ایمنی

عوامل تعیین کننده ای برای خرید انواع لباس کار به خصوص لباس کار صنعتی وجود دارد که هریک از آن ها می بایست در اولویت قرار گیرند. برای خرید دستکش ایمنی نیز می بایست به عوامل مختلفی توجه نمود که این عوامل عبارتند از:

1.مواد به کار رفته برای تولید دستکش ایمنی

استفاده از انواع مواد اولیه بسته به نوع استفاده از دستکش عامل مهمی می باشد که در هنگام خرید لباس کار می بایست به آن دقت کرد. دستکش ها بر اساس کاربری از مواد اولیه ای همچون لاستیک های مصنوعی یا طبیعی ، نئوپرن ، وینیل ، لاتکس و... تهیه و تولید می شوند که هریک از این مواد خواص خاصی دارند. به طور مثال برای تولید دستکش ایمنی در محیط های صنعتی از نیتریل استفاده می شود. این ماده به دلیل مقاومت بالا و جنس محکم آن نسبت به سایر دستکش ها عملکرد بهتری داشته و در برابر مواد شیمیایی مقاومت قابل ملاحظه ای دارد. قیمت دستکش ایمنی نیتریلی از دیگر مدل ها ارزان تر می باشد و خرید آن مقرون به صرفه تر است.


2.ابعاد و اندازه دستکش ایمنی

یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید دستکش ایمنی میزان ضخامت و طول آن می باشد بنا به شرایطی که افراد قصد استفاده از دستکش را دارند ، ضخامت و طول مختلفی برای آن ها در نظر گرفته می شود که در هنگام خرید لباس کار و دستکش ایمنی می بایست به آن دقت کرد. اینکه در چه محیط کاری به دستکش نیاز داشته باشید می توانید میزان ضخامت و طول مناسب را انتخاب نمایید. برای مثال در صورتی که در محیطی با احتمال بریدگی دست قرار داشته باشید ، انتخاب یک دستکش با ضخامت زیاد می توان گزینه مناسبی باشد.همچنین در صورتی که کار مورد نظر افراد در معرض حرارت و آتش باشد انتخاب یک دستکش با طول زیاد و مقاوم در برابر حرارت گزینه مناسبی می باشد.


3.رنگ دستکش ایمنی

همانطور که رنگ برای خرید لباس کار اهمیت دارد ، برای انتخاب دستکش ایمنی نیز موثر است.بر اساس کاربرد های دستکش ها می توان رنگ های مختلفی را خریداری کرد. برای مثال در مصارف پزشکی دستکش ایمنی در رنگبندی آبی روشن و تیره تولید می شود و یا برای استفاده از دستکش در مصارف صنعتی معمولا از رنگبندی نارنجی یا سیاه بهره گرفته می شود.رنگ سیاه به دلیل کمتر نشان دادن کثیفی یکی از بهترین انتخاب ها برای استفاده در محیط های صنعتی می باشد.


همانطور که گفته شد برای تولید لباس کار و دستکش ایمنی ویژگی های مختلفی از جنس ، رنگ و... تعیین شده است که هریک از آن ها برای کاربرد های خاص طراحی می گردند. به طور مثال دستکش ایمنی مخصوص پزشکان دارای طراحی متفاوتی با یک دستکش ایمنی در صنایع ساختمان سازی می باشد.هریک از این دستکش ها می بایست بر اساس استانداردهای لازم تولید و طراحی شوند. به طور مثال برای تولید دستکش های مخصوص رستوران ها ، هتل ها و خدمات سرویس غذایی می بایست استانداردهای لازم سازمان غذا و دارو یا FDA را داشته باشند.


خرید دستکش ایمنی مخصوص محیط های ساخت و ساز

در محیط های ساختمان سازی یا صنعتی نیاز به دستکش های ایمنی با طراحی خاصی است که افراد را در برابر عوامل خطر ساز از جمله مواد شیمیایی ، بریدگی ، سوختگی و... محافظت می نماید. برخی از این دستکش ها به کمک مواد ضربه گیر ژله ای مانند پوشانده می شوند که با استفاده از آن ها می توان شاهد محافظت بیشتری از آن ها بود.


مواد اولیه به کار رفته برای تولید این دستکش ها شامل پلیمرهای Kevlar و Dyneema می باشد که مقاومت بالاتری نسبت به جنس هایی همچون پنبه و... دارند.همچنین برای تولید دستکش های مخصوص ضد برش نیز از مواد اولیه ای همچون ترکیب چرم و بوم و پنبه و... استفاده می شود که در کنار دیگر مصنوعات سبب افزایش مقاومت دستکش در برابر بریدگی می شود.

خرید دستکش ایمنی


مراقبت از دستکش ایمنی

به منظور افزایش عمر و ماندگاری دستکش مراقبت و نگهداری از آن اهمیت دارد. علاوه بر این موضوع بررسی دائمی دستکش ها پیش از شروع به کار موضوع مهمی است که نقش پر رنگی برای جلوگیری از آسیب دیدگی افراد محسوب می شود.بنابراین بهتر است پیش از استفاده از دستکش اقدام به بررسی آن کرده تا از هرگونه بریدگی ، سوراخ و سایر موارد اطمینان حاص نمایید.تمیز کردن و ضد عفونی کردن دستکش ها با توجه به محیط کار قبل و بعد از کار هم برای برخی از حرفه ها می بایست در اولویت قرار گیرد.


برخی از مهم ترین انواع دستکش ایمنی عبارتند از:

✔ دستکش لاتکس (مورد استفاده در صنایع پزشکی)

✔ دستکش صنعتی (عمومی ترین دستکش های برای استفاده در صنعت)

✔ دستکش نیتریل (مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و...)

✔ دستکش نئوپرن (مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اسیدی)

✔ دستکش  PVC(استفاده در صنایع پتروشیمی)

✔ دستکش بوتیل (مورد استفاده در صنایع درگیر با گازهای هیدروژن سیانید ، گاز کلر و...)

✔ دستکش ویتون (مقاوم در برابر گرما و مواد شیمیایی)


در پایان اگر قصد خرید لباس کار ، دستکش ایمنی ، کفش ایمنی و... در انواع گوناگون را داشته باشید می تواند خرید خود را از شرکت آسان پوش انجام دهید. این شرکت با سال ها تجربه در زمینه تولید لباس کار در انواع گوناگون و بهره گیری از بهترین مواد اولیه یکی از بهترین شرکت ها محسوب می شود.


اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید