ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

موارد ایمنی در هنگام جوشکاری


یکی از پر استفاده ترین کارها در مشاغل صنعتی جوشکاری می باشد. در تمامی صنایع به منظور اتصال قطعات به یکدیگر از روش جوشکاری استفاده می شود. در صورتی که انجام این کار بدون در نظر گرفتن ایمنی صورت بگیرد امکان آسیب های جدی و جبران ناپذیر برای افراد وجود دارد. بنابراین خرید لباس کار و تجهیزات ایمنی از جمله عینک جوشکاری یکی از اولین نکاتی است که می بایست پیش از انجام این کار استفاده کرد.در این مقاله به موارد ایمنی در هنگام جوشکاری خواهیم پرداخت.


خطراتی که در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی در هنگام جوشکاری امکان وقوع دارند:

✔ ایجاد سوختگی سطح پوست افراد در صورت عدم استفاده از لباس کار مناسب

✔ ایجاد آسیب های جدی چشمی به دلیل ایجاد نور زیاد و همچنین ورود ذرات بسیار ریز به داخل چشم

✔ ایجاد آتش سوزی در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی

✔ ایجاد بخار و گازهای سمی در صورت انجام جوشکاری در محیط های شیمیایی

✔ احتمال ایجاد برق گرفتگی در صورت عدم استفاده از لباس کار عایق در برابر برق

✔ احتمال ایجاد صدای بلند در هنگام انجام جوشکاری و ایجاد آسیب به گوش در صورت عدم استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی مرتبط با صورت و گوش

لباس کار جوشکاری


با توجه به موارد اشاره شده انجام جوشکاری در محیط های صنعتی نیازمند استفاده از تجهیزات ایمنی و خرید لباسکار مناسب با این کار پیش از شروع به جوشکاری می باشد.علاوه بر این فردی که اقدام به انجام این کار می نماید می بایست به شکل کامل در انجام جوشکاری مهارت داشته باشد تا میزان سهل انگاری و آسیب های جدی به فرد و دیگران به حداقل برسد. لباس کار ارزان برای استفاده از مشاغلی همچون جوشکاری در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در تولید لباس کار احتمال ایجاد خطرات و آسیب های جدی را برای افراد به وجود می آورد.بنابراین در هنگام خرید لباس کار از شرکت تولیدی مورد نظر خود و همچنین کیفیت محصولات تولید شده اطمینان حاصل نمایید.


اقدامات پیش از جوشکاری

اطلاع از اصول جوشکاری و مطالعه کامل درباره هر وسیله ای که قصد استفاده از آن را دارید اولین نکته پیش از انجام جوشکلاری می باشد.پس از این مرحله نیاز به خرید لباس کار و تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای انجام این کار همچون عینک جوشکاری ، کفش ایمنی ، دستکش ایمنی و... می باشد.


پس از انجام موارد اشاره شده می بایست درباره شرایط محیطی که قصد انجام جوشکاری در آن جا را دارید کسب نمایید.یکی از مهم ترین نکات در هنگام جوشکاری تهویه محیط می باشد.با توجه به اینکه انجام جوشکاری سبب ایجاد گازهای سمی و شیمیایی می شود ، جمع شدن و عدم تخلیه چنین گازهایی برای سلامتی افراد به شدت مضر می باشد. بنابراین استفاده از ماسک های مخصوص در شرایطی که تهویه مناسبی وجود ندارد الزامیست.یکی دیگر از موارد مهم که باید پیش از جوشکاری به آن دقت شود بررسی محیط در برابر اشتعال پذیری و مواد مشتعل می باشد. به دلیل پرتاب جرقه در هنگام جوشکاری بر روی فرد یا اطراف محیط تا فاصله 10 متری می بایست عاری از هرگونه مواد اشتعال زا باشد تا جلوی آتش سوزی گرفته شود. همچنین استفاده از لباس کار ایمن در برابر جرقه و سوختگی از دیگر موارد مهم محسوب می شود.


استفاده از لباس کار مجهز برای انجام جوشکاری

پیش از این درباره اهمیت لباس کار در هنگام جوشکاری صحبت کردیم.خرید لباس کار مناسب ، استفاده از تجهیزات ایمنی همچون دستکش ایمنی ، عینک ایمنی و... که از نظر کیفیت بدون هرگونه پارگی و آسیب دیدگی هستند از نکات مهم در هنگام جوشکاری محسوب می شود.همچنین بهتر است برای تولید لباس کار مخصوص جوشکاری از دوختن جیب برای آن ها اجتناب کرد زیرا احتمال پرتاب جرقه به داخل و ایجاد سوختگی بدن وجود دارد.


یکی دیگر از موارد مهم در هنگام خرید لباس کار جنس مناسب برای انجام جوشکاری می باشد. با توجه به این که در هنگام جوشکاری فرد در معرض جرقه های متوالی می باشد ، جنس لباس کار می بایست از پارچه ای ضد سوختگی باشد. برای تولید لباس کار مخصوص جوشکاری می توان از پارچه های چرمی یا پشمی استفاده کرد. دقت شود که لباس کار از جنس پلی استر یا نایلون احتمال آب شدن را بر روی پوستتان دارا بوده و سبب ایجاد سوختگی و آسیب دیدگی به فرد خواهد شد.


برای جوشکاری به چه موارد و لباس کار هایی احتیاج است؟

• کلاه ایمنی مخصوص انجام جوشکاری

• لباس کار مناسب برای جوشکاری (مقاوم در برابر سوختگی)

• استفاده از کفش ایمنی مناسب با ساق بلند به دلیل عدم پرتاب جرقه به داخل کفش

• استفاده از ماسک های مخصوص تنفسی به دلیل احتمال تولید گازهای سمی در هنگام جوشکاری

• بهره گیری از پد های محافظ گوش

• استفاده از عینک های مخصوص جوشکاری

• و...

خرید لباس کار


نکات ایمنی مهم در هنگام جوشکاری

مهم ترین نکاتی که در هنگام جوش کاری فرد یا افراد می بایست به آن ها دقت نمایند عبارتند از:

✔ در هنگام جوشکاری از خالی بودن جیب های خود اطمینان حاصل نمایید.وجود برخی وسایل از جمله فندک و مواد اشتعال زا سبب ایجاد خطر برای افراد می شود.بنابراین در هنگام خرید لباس کار بهتر است مدل های بدون جیب انتخاب گردد.

✔ اطمینان از محل مورد نظر برای عدم وجود مواد آتش زا یا قابل انفجار همچون کپسول های گاز تا فاصله 10 متری از محل جوشکاری

✔ اطمینان از محلی که قصد انجام جوشکاری را دارید در برابر هرگونه عوامل الکتریسیته.استفاده از لباس کار صنعتی مناسب ضد الکتریسیته و کفش ایمنی مناسب برای انجام این کار جهت جلوگیری از برق گرفتکی حائز اهمیت می باشد.

✔ در هنگام جوشکاری حضور فردی مجهز به کپسول آتش نشانی برای جلوگیری از بروز حادثه واجب می باشد.

✔ از وسایلی که قصد جوشکاری بر روی آن ها دارید در برابر عدم وجود مواد روغنی و نفتی اطمینان حاصل نمایید.

✔ انجام جوشکاری می بایست در محیط های خشک و با تهویه هوای مناسب انجام گیرد.در غیر این صورت احتمال بروز خطر وجود دارد. پوشش و استفاده از لباس کار مناسب هم می بایست در اولویت قرار گیرد.

✔ از دیگر افرادی که در محل جوشکاری حضور دارند بخواهید تا فاصله مناسب (حداقل 10 متر از محل جوشکاری) را رعایت نمایند.

✔ استفاده از تجهیزات ایمنی و لباس کار بدون آسیب و مشکل در هنگام جوشکاری

✔ برای خرید لباس کار برای انجام جوشکاری می بایست از لباس کار آستین بلند استفاده نموده تا جرقه های تولید شده سبب سوختگی پوست نشود.همچنین فرد از باز کردن یقه و یا بالا زدن آستین لباس کار خود می بایست اجتناب نماید.


اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید