ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

تاریخچه استفاده از لباس کار


امروزه، صرف نظر از شغل، فرم بدن یا جنسیت ، می توانید لباس کار های با کیفیت بالا، مناسب برای منظور خاص، راحتی و شیک تر به نظر رسیدن، بخرید که شما را در کار ایمن نگه می دارد و حرفه ای به نظر می رسید. در طول سال ها، شاهد تغییر شیوه های کار، سیاست ها و شرایط کار بوده ایم، لباس کار نیز هم زمان با این تکامل و تغییر همراه بوده است؛ تاریخچه لباس کار بسیار متنوع است و ویژگی های نسلی که آن را می پوشیدند به خود می گیرد.

لباس کار از روزهای انقلاب صنعتی و حتی قبل نر از آن، مسیر طولانی را طی کرده است؛ از محافظ فلزی و چرمی اولیه برای مشاغل تخصصی مانند آهنگری و سنگ تراشی تا لباسکار های کاربردی و شیک امروزی. و از طریق این مسیر، لباس کار حتی بر مد عمومی نیز تأثیر گذاشته و از آن تاثیر گرفته است. برای بسیاری از افراد، لباس کار می تواند یک امتیاز باشد؛ این نشان می دهد که شما بخشی از یک تیم هستید که با یک برند خاص هماهنگ است. همچنین اهمیت استفاده از لباس کار برای کارفرما نیز مزایایی دارد، لباس فرم می تواند برای بهره وری، کارایی و مهم تز از همه مشارکت کارکنان بسیار مفید باشند.


تاریخچه استفاده از لباس کار


تاریخچه لباس کار

می توان اولین لباس کار را لباس هایی که برای مقاصد نظامی (کاربردی اما نه چندان راحت که به عنوان زره شناخته می شود) در نظر گرفت. البته استفاده از لباس کار و پوشاک نظامی و تجهیزات محافظ شخصی هنوز در نیروهای مسلح حیاتی است، اما شکل بسیار تخصصی گرفته و چیزی نیست که آن را با مشاغل روزمره و کار در فضای باز مرتبط کنیم. فراتر از محافظت از خود، اولین اشکال لباس کار تخصصی با مشاغل خاصی مرتبط بودند، آهنگری، سنگ تراشی، نجاری، شیشه سازی و شغل هایی مانند آنها،  و به طور کلی شامل محافظ های تخصصی چرمی مانند پیش بند و دستکش برای جلوگیری از آسیب ناشی از ابزارها و محصولات تیز یا داغ است.

با این حال، مفهوم گسترده تر لباس کار واقعاً در طول انقلاب صنعتی با ظهور گروه هایی که به ایمنی و رفاه افراد شاغل علاقه نشان می دادند، آغاز شد.


اولین دوره استفاده از لباس کار

تحقیقات تاریخی نشان می دهد که اولین لباس کار های فرم و مشابه را می توان تا قرون وسطی ردیابی کرد. در طول این دوره، کارگران برای نشان دادن نقش شغلی خاص خود، یا برای همسویی با کارفرمایی خاص (اغلب ارتش یا خدمت به لردها) بر روی لباس های خود نشان می پوشیدند. این به آنها اجازه می داد تا به سرعت مشروعیت خود را هنگام انجام خدمات خود ثابت کنند و همچنین به راحتی توسط دیگران به رسمیت شناخته شوند.

در این دوره بازرگانانی که به اصناف خاصی تعلق داشتند نیز نوعی نشان به عنوان لباس کار می پوشیدند تا نشان دهند که کار و کالاهای آنها کیفیت کافی برای پذیرش دارند و به مردم نشان می دادند که می توان به آنها اعتماد کرد. مشروعیت مشابهی در مورد یونیفرم های بسیاری از سازمان ها امروزه اعمال می شود.


دوره میانی استفاده از لباس کار

نشان هایی که نشان دهنده کارگرانی بودند که در خدمت یک فرد خاص بودند، خیلی زود با لباس هایی به نام لیری livery جایگزین شدند؛ اینها انواع لباسی هستند که با رنگ ها، مهر اشرافی و تاج هایی پوشیده شده اند که همگی مربوط به خانواده مورد خدمت است. این نوع لباس کار به ویژه در طول قرن 18 و 19 رایج بودند، و بسیاری از خانواده های مهم که کارکنان خود را ملزم به پوشیدن لباس های خاص می کردند. استخدام در یک خانه شناخته شده (افراد ثروتمند جامعه) اغلب به عنوان یک افتخار تلقی می شد، بنابراین آن لباسکار ها با افتخار پوشیده می شدند. این سنت پوشیدن رنگ ها و نمادهایی برای نشان دادن کسی که برای آن کار می کنید، هنوز توسط کارمندان، با پوشیدن انواع لباس کار دارای مارک و رنگ های مرتبط با شغل و شرکت ادامه دارد.


تاریخچه لباس کار


لباس کار مدرن

گسترش سریع صنعتی و تولیدی در نیمه اول قرن بیستم با خود رشدی در پوشاک کارگران به همراه داشت و سلامت و ایمنی کارگران کارخانه ها و کارگران فنی در اولویت قرار گرفت. علاوه بر این، تمرکز بر روی ارائه لباس کار مناسب برای کارگران در محل کار که ایمن، مناسب برای هدف و مهمتر از همه راحت باشد، صورت گرفت؛ این با مفاهیم نوظهور برند و تمایل به پوشش لباس کار فرم با لباس کار اداری همزمان بود. در این دوران همچنین نیاز به لباس کار طراحی شده به طور خاص برای زنان و توسعه آن آشکار شد که به دلیل جذب ضروری زنان در بسیاری از مشاغل سنتی تحت سلطه مردانه در طول سال های جنگ بود. همچنین با ظهور قوانین ایمنی و بهداشت محیط کار سخت گیرانه تر و دقیق تر از دهه 1990، لباس کار با سرعت بیشتری و با تمرکز فزاینده بر ایمنی، راحتی و تناسب با کار تکامل یافته اند. این شامل ابداع اصطلاح "تجهیزات حفاظت شخصی" است که شامل لباس، عینک، کلاه ایمنی، کفش و طیف وسیعی از لوازم جانبی دیگر است که برای به حداقل رساندن احتمال آسیب دیدن کارگران فنی و حرفه ای طراحی شده اند؛ لباس کار مدرن در عین راحتی، به جرأت می توان گفت در نوع خود شیک است.

از طرف دیگر ظهور لباس کار مدرن را می توان با رشد شرکت های زنجیره ای که در زمینه های مختلف شروع به فعالیت کردند، در نظر گرفت. با داشتن لباس کار فرم و یک شکل که کارمندان بدون توجه به منطقه ای که در آن فعالیت می کنند می پوشند، به مشتریان این اطمینان را می دهد که در هر کجا که باشند همان خدمات را دریافت خواهند کرد. این نوع لباس کار همچنین به مشتریان کمک می کند تا به سرعت یک نام تجاری را حتی در یک مکان متفاوت تشخیص دهند. لباس کار فرم با گذشت زمان در حال تکامل است، توجه بیشتری به تنوع در محل کار می شود و بسیاری از لباسکار ها ویژگی های تکنولوژیکی را در خود جای داده اند، یا متناسب با فناوری مورد استفاده پوشنده تطبیق داده شده اند. سبک و ایمنی شخصی نیز ملاحظات کلیدی در تولید لباس کار مدرن هستند که با پارچه های جدید با مزایای متمایز برای دوخت انواع لباس کار با ویژگی های خاص همراه هستند.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید