ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

انواع لباس کار


نیاز خاص به لباس کار در واقع جنبه مهم هر حرفه ای می شود، با گستردگی نوع مشاغل در طول زمان ، نوع، شکل و کاربرد انواع لباس کار نیز آشکار و مهم می شود. اگر شغل شما نیاز به لباس کار دارد، باید با توجه به نیاز و نوع کاری که انجام می دهید، لباس کار مناسب خود را خریداری کنید، مهم است که لباسکار شما راحت باشد تا در زمان کار حواستان پرت نشود. هدف انواع لباس کار حفاظت از کارمندان و کارگران است و به همین دلیل هر نوع لباس کار متناسب با محیط و شرایط کاری تولید می شود. هنگام خرید لباس کار مناسب، باید حرفه خود و میزان رسمی بودن یونیفرم ها را در نظر بگیرید.

با انواع مختلف لباس کار که در بازار موجود است، انتخاب بهترین لباسکار برای شما چالش برانگیز می باشد؛ انواع لباس کار ممکن است از نظر سبک، جنس، قیمت و عملکرد متفاوت باشند. در هر صورت اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید، شغل خاص شما خواهد بود، پس از آن باید مطمئن شوید که آنها راحت هستند.


مبنای انتخاب لباس کار بر اساس شغل چیست؟

هر لباس کار اساساً با تجزیه و تحلیل اساس نوع کار و کاربرد لباس در حین انجام آن کار طراحی می شود. به عنوان مثال، اگر کار شما شامل تماس با آب است یا احتمال پاشیدن آب روی شما وجود دارد، لایه بالایی لباس کار شما باید از مواد ضد آب ساخته شود. به همین دلیل است که لباس های شنا و پوشاک ورزشی از نوع خاصی از مواد مانند نایلون ساخته می شوند که آب را جذب نکرده و نگه نمی دارند.

می توان دو دسته اصلی از نوع لباس کار را بر اساس شغل، یونیفرم و غیر یونیفرم تعریف کرد. تعداد زیادی از مشاغل وجود دارد که برای انجام وظایف خود به لباس کار یک شکل نیاز دارند، لباس کار فرم به این معنیست که لباس های یکسان توسط همه افراد در یک بخش کاری پوشیده می شود. لباس کار غیر یونیفرم به صورتیست که لباس فرم و یکدست برای همه مورد نیاز نیست، اما تمامی کارکنان باید از کد لباس یا نوع دیگر لباس کار برای ایجاد تصویر، سلسله مراتب یا الزامات شغلی پیروی کنند.


لباس کار اداری


انواع لباس کار

اهمیت استفاده از لباس کار مناسب را نمی توان نادیده گرفت؛ در واقع، بسیاری از سازمان ها سرمایه گذاری قابل توجهی را بر روی لباس کار کارکنان خود انجام می دهند، زیرا معتقدند تهیه لباس کار مناسب به آنها کمک می کند تا بهره وری آنها در محل کار را بهبود بخشد و مهم تر از آن، محیط کار ایمن تری را ایجاد میکند. با این وجود، به خاطر داشته باشید که همه لباسکار ها یکسان ساخته نمی شوند، در حالی که برخی شرکت ها ممکن است لباس های غیررسمی را مناسب بدانند، مواردی وجود دارد که در آن به پوشیدن لباس کار ایمنی نیاز است، مانند مشاغل پرخطر در زمینه ساخت و ساز. انواع لباس کار را می توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:


1- لباس کار اداری

اگر در دفاتر اداری کار می کنید، باید لباس رسمی یا حداقل لباس کار نیمه رسمی بپوشید. شرکت های مختلف ممکن است سیاست های متفاوتی در رابطه با نوع لباس کار کارمندان خود داشته باشند؛ به عنوان مثال اگر در یک شرکت دولتی کار می کنید، ممکن است لباس کار اداری شما کاملاً رسمی باشد. از سوی دیگر، اگر در شرکت های خصوصی و کوچک کار میکنید، لباس کار شما میتواند راحت تر و غیررسمی باشد زیرا با شغل شما متناسب است. برای مردان، رایج ترین لباس کار اداری، پیراهن های یقه دار و آستین بلند هستند که تعادل کاملی بین راحتی و رسمیت ایجاد می کنند، این نوع لباس کار با یک شلوار رسمی و کت همراه است. برای خانم ها مانتو و شلوار فرم رایج ترین لباس کار اداری است. جنس پارچه لباس کار اداری معمولا پنبه است که به دلیل هدایت گرما، صافی، دوام و تهویه شناخته شده است؛ همچنین الیاف و ابریشم موادی هستند که در برخی شرایط مورد استفاده قرار می گیرند.


2- لباس کار غیر رسمی

در مقایسه با لباسکار های اداری، لباس های کار غیررسمی راحت تر و کمتر رسمی هستند. این مدل اغلب توسط افرادی که در دفاتر خصوصی یا شخصی کار می کنند و همچنین در این زمینه کار می کنند پوشیده می شود. در برخی از شرکت ها که تمام ارتباطات به صورت آنلاین یا تلفنی انجام می شود به کارکنان اجازه می دهند تا لباس کار غیررسمی بپوشند و معتقدند که چنین لباسی برای راحتی آنها نیز مفید است. مزیت لباس کار غیررسمی در این است که می توانید تقریباً هر چیزی را با هم ترکیب کنید، به شرطی که با لباسی که می پوشید، ظاهری شایسته و محترمانه داشته باشید.

پیراهن فرم رایج ترین نوع لباس کار است که هم در شرکت هایی با کد لباس رسمی و هم به عنوان لباس غیررسمی استفاده می شود. این پیراهن ها می توانند از پارچه نخی برای دستیابی به راحتی استفاده کنند؛ حتی می توان پیراهن فرم را با توجه به نیاز خود به راحتی سفارشی کرد. بهترین بخش این نوع لباس کار این است که آنها واقعا انعطاف پذیر هستند و می توانند با هر شلواری ست شوند.


انواع لباس کار


3- - لباس کار صنعتی

لباس کار صنعتی را می توان زیرمجموعه لباس کار ایمنی در نظر گرفت و افرادی که در محیط های صنعتی و کارگاهی کار می میکنند از این لباس ها استفاده می کنند. لباس کار یکسره و دو تکه از رایج ترین انواع لباسکار صنعتی هستند که وظیفه محافظت از افراد در برابر خطراتی مثل برق گرفتگی، مواد شیمیایی و ضربه را دارند. روپوش های کار همچنین باعث تمیز ماندن لباس های شخصی افراد می شوند و می توانند با فن آوری های مختلفی تولید شوند تا قابلیت افزایش ایمنی کارگران را بهبود بخشند، در حالی که برخی از آنها حتی در برابر آتش مقاوم هستند.


4- لباس کار ایمنی

این نوع لباس کار برای کسانی که در محیط های باز کار می کنند، رایج است؛ همانطور که از نام آن پیداست، هدف اصلی این نوع لباس کار، ارائه بالاترین سطح محافظت در برابر خطرات محل کار است. ارائه دهندگان خدمات ایمنی از جمله، نگهبانان پلیس، تیم آمبولانس، خدمه نجات، آتش نشان ها، همگی به یونیفرم های Hi-Vis نیاز دارند. کارگران کارخانه های تولید، نفت و گاز، معدن، جوشکاری، برق و نیرو نیز به لباس سفارشی نیاز دارند که به آن تجهیزات حفاظت شخصی PPE می گویند؛ که نوعی لباس فرم تخصصی با کیت ابزار است و برای محافظت در برابر خطراتی که به طور طبیعی با نوع کار مرتبط است پوشیده می شود.

لباس کار با دید بالا High-Visibility توسط افرادی که در معادن، سایت های ساختمانی، جاده ها، کشتیرانی، تدارکات و سایر زمینه ها کار می کنند، بسیار استفاده می شود. این بهترین انتخاب برای افرادیست که در محیط های تاریک کار می کنند تا ایمنی آنها را فراهم کرده و از دور قابل دیدن باشند. این نوع لباس کار اغلب به شکل تی شرت، شلوار، ژاکت، کت و حتی کلاه در دسترس هستند.


5- لباس کار زمستانی

اگر در خارج از منزل کار می کنید، انتخاب لباس کار مناسب برای تامین محافظت مورد نیاز شما در برابر آب و هوای مرطوب حیاتی خواهد بود. اگر لباس هایی بپوشید که به راحتی خیس شوند یا سردتان شود، آسایش شما نیز از بین می رود و این امر تأثیر منفی اجتناب ناپذیری بر بهره وری شما خواهد داشت. لباس کار زمستانی که به طور ویژه برای کارگرانی که در هوای مرطوب و در محیط های باز و سرد کار می کنند طراحی شده است؛ این نوع لباس کار به کارگران کمک می کند تا از لباس ها و پوست خود در برابر کثیف و خیس شدن محافظت کنند و همچنین در شرایط آب و هوایی سرد شما را گرم نگه می دارند.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید