ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

لباس کار با دید بالا چیست؟


اگر در یک محیط کار صنعتی و به خصوص محیطی خطرناک کار می کنید، مانند مناطق ساخت و ساز، انبارها، یا به طور کلی در هر مکانی نزدیک ماشین آلات سنگین، پس به یک مجموعه از لباس کار ایمنی با دید بالا نیاز دارید. لباس کار با دید بالا  High visibility workwear شامل جلیقه ها، کلاه های ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی و ضروری برای کار در این زمینه هستند.


لباس کار با دید بالا

بسته به نوع شغل شما، پوشیدن لباس کار صنعتی و دارای امنیت مناسب ضروری خواهد بود، به خصوص اگر در زمینه ساخت و ساز یا هر صنعت مشابه دیگری هستید که ایمنی شما به خطر می افتد. لباس کار ایمنی مخصوصاً برای کار در شب اهمیت بیشتری پیدا می کند، اگر در یک محیط تاریک مشغول به کار هستید، پوشیدن لباس با دید بالا برای ارسال هشدار به هر کسی که از آنجا میگذرد، لازم است. از آنجایی که در طول شب دید کمتری وجود دارد، لباس کار با دید بالا به شما کمک می کند تا به راحتی دیده شوید و از این رو، از خطرات قریب الوقوع جلوگیری کنید. به عنوان مثال، اگر در ساخت و ساز جاده کار می کنید، پوشیدن لباس کار hi vis احتمال برخورد با وسیله نقلیه را کاهش می دهد.


تاریخچه استفاده از لباس High visibility

اولین باری که لباس کار با دید بالا hi vis استفاده شد به سال 1963 در اسکاتلند باز می گردد؛ شرکت های راه آهن اسکاتلند در آماده سازی برای خط راه آهن الکتریکی جدید خود، شروع به ارائه تجهیزات ایمنی با رنگ های روشن و بازتابنده به افرادی کردند که از ریل ها نگهداری می کنند. از آنجایی که قطارهای جدیدتر بسیار سریعتر از قطارهای قدیمی بودند، آنها جلیقه ها و لباس هایی با دید بالا ارائه کردند تا مهندسان قطار بتوانند از دور ببینند که آیا کارگران راه آهنی در خط وجود دارند یا خیر، و به آنها زمان کافی برای فشار دادن ترمز و کاهش سرعت قطار میداد.

از آنجایی که لباس کار با دید بالا که کیفیت خوبی داشتند، در پیشگیری از حوادث در راه آهن بسیار موفق بودند، پس از مدت کوتاهی به یکی از اصلی ترین لباس کار در محل های کار خطرناک دیگر تبدیل شدند.


لباس کار با دید بالا


اهمیت استفاده از لباس کار با دید بالا

دلایل بسیاری وجود دارد که بر اهمیت استفاده از لباس کار اشاره دارد، از جمله تضمین سلامت لباس های شخصی کارگر، نمایش حرفه ای بودن، بالا رفتن راندمان کاری و حفظ ایمنی افراد. مهم ترین دلیل برای ضرورت استفاده از لباس کار با دید بالا، افزایش دید است؛ به عنوان مثال، بسیاری از تصادفات در گذشته با کارگرانی در کنار جاده اتفاق می افتاد که به دلیل تاریک بودن هوا به راحتی توسط رانندگان تشخیص داده نمی شدند، اگر آنها لباس های با دید بالا داشتند، می شد از این مشکل جلوگیری کرد. حتی در محیط های صنعتی داخلی، استفاده از لباس های با دید بالا برای ایمنی مهم هستند، به همین دلیل است که کارگران باید همیشه چنین لباس هایی را بپوشند.


لباس کار دید بالا چه اثری دارد؟

چیزی که اکثر مردم با دیدن لباس کار hi vis متوجه آن می شوند، این است که رنگ آنها روشن است، به طور معمول رنگ های نئون پررنگ دارند. دلیل این امر این است که این رنگ ها کنتراست شدیدی را در برابر بیشتر پس زمینه ها، به ویژه در برابر رنگ های خاکی ایجاد می کنند. قانون رایج هنگام انتخاب رنگ برای استفاده برای لباس کار با دید بالا در هر محیط کاری خاص، به عنوان مثال در یک منطقه ساخت و ساز، به نوعیست که کنتراست خوبی با رنگ ماشین آلات سنگین ایجاد کند. بنابراین وقتی ماشین ها در سرتاسر محیط اکثراً نارنجی هستند، کارگرانی که پیاده در رفت و آمدند باید ژاکت یا جلیقه های سبز نئونی بپوشند.

یکی دیگر از مواردی که لباس کار High visibility را خاص می کند این است که دو نوار از مواد بازتابنده به آنها دوخته شده است. این نوع نوار در بازتاب حتی کوچکترین نوری که به آنها برخورد می کند بسیار مؤثر است، به نظر می رسد این نوارها حتی در تاریکی نیز روشن می شوند، بنابراین فردی که آن را به تن دارد بیشتر قابل مشاهده و تشخیص می کند.


لباس کار با دید بالا


چه کسی میتواند از لباس کار با دید بالا استفاده کند؟

به طور کلی افرادی که در محیط های کاری با تردد جرثقیل یا سایر وسایل نقلیه شاغل هستند یا کسانی که در مسیرهای تاریک و دارای ارتفاع یا طولانی مانند فرودگاه، راه آن یا انبارها کار می کنند، گزینه هایی مناسبی برای استفاده از لباس کار با دید بالا هستند. استانداردهای لباس کار در سطح بین المللی برای این نوع لباس وجود دارد که رنگ پارچه اصلی، حداقل میزان نوار انعکاس دهنده و محل آن را بر اساس میزان ریسک هر کار را مشخص می کند. این استاندارد لباس کار با دید بالا را به سه گروه تقسیم بندی می کند:

•         کمترین سطح ایمنی: مساحت نوار بازتابنده باید حداقل 0.14 متر مربع باشد و در صورتی که محل حضور کارگر، وسایل نقلیه بسیار کمی در تردد هستند باید از آن استفاده کرد.

•         سطح ایمنی متوسط: این گروه از لباس کار با دید بالا ایمنی نسبتاً بهتری دارد به طوری که مساحت نوار انعکاس دهنده نور باید حداقل 0.5 متر مربع باشد. از گروه دوم لباسکار های با دید بالا در راه آن، بنادر، پارکینگ، تیم های جستجو و ... استفاده می شود.

•         بالاترین سطح ایمنی: مساحت نوار بازتابنده در این گروه باید حداقل 0.8 متر مربع باشد و در محیط های با تردد سریع تعداد زیادی از خودروها استفاده می شود.

علاوه بر افرادی که در محیط های خطرناک کار می کنند، حتی افرادی که در محیط های صنعتی کار می کنند، می توانند از لباس کار با دید بالا بهره ببرند. پیراهن هایی وجود دارند که حاوی مقداری مواد بازتابنده هستند که در طراحی پیراهن ادغام شده است، اینها معمولاً توسط دوچرخه سواران استفاده می شود تا اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه ای که آنها با آنها در جاده مشترک هستند بتوانند به راحتی آنها را ببینند. البته این ایده خوبیست که یک لباس hi vis را در صندوق عقب ماشین خود نگه دارید تا در صورت نیاز به انجام تعمیرات اضطراری کنار جاده، آن را بپوشید.


خرید لباس کار ایمنی hi-vis می تواند یک کار پیچیده باشد، ملاحظات مهمی وجود دارد که باید در نظر داشت تا اطمینان حاصل شود که تصمیم درستی میگیرید؛ همچنین اطلاع از الزامات قانونی و استانداردهای تعیین شده توسط در این خصوص مفید خواهد بود. برای خرید لباس کار با توجه به شرایط کاری، شرکت های محدودی هستند که محصولاتی مطابق با استانداردهای بین المللی تولید کرده و ماندگاری طولانی مدت را تضمین می کنند.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید