ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

لباس کار کتان دارای چه ویژگی هایی است؟


یکی از مدل های پارچه برای استفاده در لباس کار، کتان می باشد؛ پارچه کتان دارای ویژگی های خاصی است که به دلیل آن ها گزینه مناسبی برای استفاده در تولید لباس کار می باشد. مقاومت بالای این جنس پارچه لباس کار و ضخیم بودن آن برای استفاده در محیط های صنعتی، آزاد و حتی اداری ایده آل می باشد. اگر قصد خرید لباس کار کتان را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


اهمیت استفاده از لباس کار

حفظ جان و ایمنی در محیط های کاری همواره در اولویت کلیه مشاغل می باشد که پوشیدن لباس کار مناسب تا بخش زیادی این وظیفه را بر عهده دارد. علاوه بر این، ایجاد نظم و یکپارچگی با استفاده از لباس های مناسب می تواند بخش دیگری از دلیل اصلی استفاده از لباس کار مخصوص، در محیط کار باشد. بنابراین استفاده از لباس کار در شرایط محیطی گوناگون چه در ادارات چه در صنایع گوناگون دارای اهمیت بوده و استفاده از آن لازمه اصلی شمرده می شود.

با توجه به نکات مطرح شده استفاده از لباس کار می بایست به عنوان رکن اصلی هر شغلی قرار گیرد و پوشیدن آن برای زنان و مردان در بسیاری از محیط های کاری الزامی است. با توجه به اهمیت این موضوع امروزه انواع لباس کار مردانه و لباس کار زنانه بر اساس شرایط محیطی و حرفه هر فرد طراحی و تولید می شود تا با استفاده از آن ها علاوه بر ایجاد نظم در محیط کار ، ایمنی نسبی نیز صورت پذیرد.


لباس کار کتان


پارچه مورد استفاده در لباس کار

بر اساس شرایط محیطی، آب و هوایی و همچنین نوع مشاغل، پارچه های مختلفی جهت تولید لباس کار استفاده می شود که هریک از آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند. علاوه بر این لباس کار ها دارای تنوع مختلفی از جمله لباس کار یکسره ، لباس کار دو تکه ، دو بنده و... هستند که می توان بنا به شرایط محیط کاری از آن ها استفاده کرد. پارچه مورد استفاده برای تهیه و تولید لباس کار معمولا از  پلی استر، کتان، ویسکوز و یا ترکیبی از این نوع پارچه ها می باشد. استفاده از الیاف طبیعی مانند لباس کار کتان سبب خنک تر بودن لباس کار در تابستان و در محیط های مرطوب و آب و هوای گرم می شود. همچنین به منظور کار در محیط های بسیار سرد یا بسیار گرم از لباس کار های مخصوص با پارچه های عایق استفاده می شود که بدن افراد را در برابر سرما و گرمای شدید حفظ می نماید.


معرفی لباس کار کتان

کتان یا پنبه یک الیاف طبیعی است که از گیاه پنبه و برای تولید پارچه استخراج می شود. پارچه های کتان دارای مزایای بسیاری از جمله قابلیت کنترل رطوبت، عایق گرما و سرما، راحتی، خاصیت ضد حساسیت و استحکام بالا است. پارچه کتان یک انتخاب عالی برای لباس کار است زیرا راحت و بادوام است و مزایایی دارد که سایر پارچه ها نمی توانند ارائه دهند. لباس کار کتان به دلیل طبیعی بودن الیافش و امکان تنفس پذیری، گزینه ای ایده آل برای محیط های گرم می باشد که از تعریق بدن و حبس گرما در داخل لباس جلوگیری می کند. بهترین محیط های استفاده از لباس کار کتان در آب و هوای گرم و مرطوب همچون جنوب کشور و به منظور استفاده از لباس کار صنایع مختلف همچون نفت و گاز، جوشکاری و... می باشد. همچنین با توجه به مقاومت این پارچه ، می توان از لباس کار کتان در محیط های کاری خشن استفاده کرد و شاهد مقاومت آن در برابر ساییدگی بود.

پارچه کتان دارای درجه بندی های مختلفی برای تولید لباس کار می باشد، معمولا ارقام 30 ، 70 و 100 درصد را بر روی چنین پارچه هایی می توان ملاحظه کرد که این اعداد درصد کتان به کار رفته در پارچه را بیان می کند و وزن کلی هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. پارچه لباس کار 70 30 یکی از متداول ترین پارچه ها برای تولید انواع لباس کار می باشد که با توجه به گرماژ پارچه در محیط های باز و بسته یا گرم و سرد مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین در صورت استفاده از مقادیر بیشتری از پارچه کتان ، وزن لباس کار بیشتر خواهد شد؛ همانطور که گفته شد پارچه کتان از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ضخامت زیاد آن سبب حفاظت افراد در برابر حرارت می شود.


لباسکار کتان


شست و شوی لباس کار کتان

تنها کاری که برای شستشوی لباس کار کتان خود باید انجام دهید، این است که آنها را در ماشین لباسشویی بیاندازید. به منظور حفظ کیفیت لباس کار کتان خود می بایست جهت شست و شو از آب ولرم استفاده کرده و بهتر است فقط از مواد شوینده مایع استفاده کنید. همانطور که گفته شد پارچه کتان با دوام است و به دلیل ترکیب شدن با سایر جنس پارچه ها خاصیت چروک شوندگی چندانی ندارد، بنابراین یک انتخاب عالی برای لباس کار می باشد زیرا نگهداری و شستشوی آن آسان است.


ویژگی های یک لباس کار مناسب

به طور کلی برای خرید لباس کار می بایست ویژگی هایی را در نظر بگیریم و بر اساس تناسب با آنها اقدام به خرید لباسکار مورد نظر خود نماییم. برای خرید لباس کار صنعتی در مشاغلی همچون ماشین آلات، لباس کار ایده آل می بایست بدون هرگونه وسیله آویز انتخاب گردد. همچنین در محیط هایی با میزان آلودگی زیاد و یا احتمال اشتعال در محیط لباس کار می بایست عاری از هرگونه یقه ، جیب ، درز و... باشد، این مسئله به منظور حفظ سلامت کارکنان در چنین محیط هایی باید در نظر گرفته شود.

اندازه لباس کار نیز می بایست به طور دقیق اندازه فرد بوده و آستین و پاهای آن بلند تر از ابعاد بدن فرد نباشد. همچنین می توان بر اساس شرایط محیطی از لباس کار آستین کوتاه یا شلوار تک کار استفاده نمود. همچنین در محیط هایی که از مواد شیمیایی استفاده می شود می بایست دقت گردد لباس کار بدون هرگونه درز و شکاف و ترجیحا یکسره باشد.


در پایان اگر قصد خرید لباس کار کتان و یا سایر انواع لباس کار مناسب برای محیط های گوناگون را داشته باشید می توانید لباس کار مورد نظر خود را از شرکت آسان پوش تهیه نمایید. شرکت آسان پوش با سال ها تجربه در زمینه تولید لباس کار با کیفیت یکی از بهترین شرکت ها در ایران می باشد.


اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید