ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

جنس پارچه لباس کار


پارچه ها از بسیاری از مواد مختلف تولید می شوند، برخی طبیعی و برخی دیگر به صورت مصنوعی تولید می شوند، هر کدام از این پارچه ها کاربردها و اهداف متفاوتی در تولید لباس کار دارند. پارچه هایی با الیاف طبیعی به خوبی شناخته شده اند، پنبه، ابریشم، پشم و چند مورد دیگر؛ الیاف مصنوعی اغلب از مشتقات نفت ساخته می شوند و نام هایی مانند پلی استر، پلی آمید، نایلون و اکریلیک دارند.

هر کدام از این الیاف ها دارای خواص متفاوتی هستند که اغلب آنها را برای یک هدف مناسب تر از دیگری می کند، به عنوان مثال پنبه دارای کیفیت جذب رطوبت عالی است و می تواند بسیار نرم و زیبا باشد، پلی استر در برابر چروک شدن مقاوم است. با ترکیب الیاف های مختلف می توانید ویژگی های خوب هر کدام را با هم داشته باشید و در نتیجه یک ماده کاربردی جدید به دست می آورید.


اهمیت جنس پارچه لباس کار

اگر شما در کار سختی مشغول هستید، به نوعی لباس کار نیاز دارید که به همان اندازه سخت باشد، به این معنی که لباس کار شما باید مقاوم بوده و از شما در برابر خطرات احتمالی محیط کار و همچنین شرایط آب و هوایی محافظت کند. لباس کار مناسب می تواند در نحوه عملکرد هر شخصی تغییر ایجاد کند؛ با استفاده از لباس کار مناسب نه تنها کارمندان راحتی خواهند داشت بلکه شرکت نیز ظاهر حرفه ای خواهد داشت. پارچه و موادی که لباس کار از آن ساخته شده است، تعیین می کند که یک لباس کار چقدر مناسب و راحت می باشد؛ اگرچه ممکن است که همه پیراهن های فرم اداری یکسان به نظر برسند، اما تفاوت های فنی را می توان در سبک های مختلف یافت.

محیط ها و مشاغل مختلف به لباسکار هایی با جنس های مختلف نیاز دارند، شخصی که روی دکل روغن کار می کند به لباس کار مقاومی در برابر شعله احتیاج داشته باشد و شخصی که به عنوان قاضی کار می کند باید لباسی سنگین با ظاهری موقر به تن کند.


جنس پارچه لباس کار


جنس پارچه لباس کار

پارچه های لباس کار اغلب از ترکیبی از مواد یا الیاف متعدد ساخته می شوند تا ترکیبی از راحتی و دوام را ارائه دهند. معمولا این پارچه ها از دو بخش الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند؛ الیاف طبیعی از پلیمرهای طبیعی مانند پنبه، پشم ساخته شده و گرما و راحتی را ارائه می دهن و الیاف مصنوعی توسط فناوری های پیشرفته با خصوصیات و ویژگی های خاص تولید می شوند. پارچه های طبیعی به اندازه گزینه های مصنوعی قوی و بادوام نیستند، بنابراین اغلب با فیبر پلی مخلوط می شوند. بهترین پارچه ها برای لباس کار عبارتند از:


•         پنبه

پنبه رایج ترین الیاف برای تولید لباس است؛ این الیاف دارای ویژگی های نرمی، راحتی و شستشوی آسان می باشد. پارچه های تولید شده از پنبه انواع مختلفی دارند و پارچه جناغی پنبه ای از قبل شسته شده بسیار محکم و بادوام است، خواص خود را حفظ می کند و با هر بار شستشو راحت تر می شود که آن را به گزینه مناسبی برای لباس کار تبدیل می کند. به خاطر داشته باشید که پنبه رطوبت را جذب می کند و به همین دلیل لباس کار کتان برای کار در محیط های مرطوب مناسب نیست.


•         پلی آمید

پلی آمید پارچه ایست که معمولاً برای مقاوم تر کردن لباس کار ها در برابر سایش به کار گرفته می شود، پلی آمید می تواند سایش و پارگی زیادی را تحمل کند، اما در عین حال یک ماده نرم و راحت است و در هوای سرد سفت نمی شود. لباس کار های تولید شده از پلی آمید مقاوم هستند و برای کار در فضای باز مناسب هستند. کثیفی و عرق زیاد روی این جنس پارچه ها مشکلی ایجاد نمی کند زیرا به راحتی شسته می شوند و سریع خشک می شوند.


•         پنبه و پلی آمید

ترکیب الیاف پنبه و پلی آمید پارچه ای راحت را می سازد که آب و کثیفی را جذب نکرده و برای محیط های کاری که احتمال کثیفی در آنها زیاد است در نظر گرفته می شود. لباس کار از جنس پنبه و پلی آمید به این راحتی رطوبت را جذب نمی کند و خیلی سریعتر از پنبه خالص خشک می شود. این پارچه برای پوشیدن راحت است و می تواند بدون از دست دادن ظاهر خود، سایش و پارگی زیادی را تحمل کند، این یک پارچه خوب برای تولید لباس کار در محیط های کاری چالش برانگیز است.


•         پلی استر

بسیاری از لباس کار زمستانی و کت ها از پلی استر ساخته شده است، این رایج ترین پارچه برای تولید لباس کار بعد از پنبه است. لباسکار های تولید شده با پلی استر راحت هستند، آنها نرم می مانند و جذب کم به آنها اجازه می دهد تا به سرعت خشک شوند. این فیبر از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و مزایای دیگری مانند شستشوی آسان، مقاومت بالا در برابر سایش نیز دارد؛ اما الیاف پلی استر نمی تواند خیلی گرم شود به همین دلیل برای محیط های کاری گرم مقاومت کافی ندارد.


پارچه لباس کار


•         پلی استر و پنبه

پنبه را می توان با پلی استر در ترکیب های مختلف مخلوط کرد تا به طیف گسترده ای از خصوصیات دست یابد، پارچه لباس کار 70 30 رایج ترین نوع این ترکیب است. ترکیب کردن بهترین پارچه ها برای تولید لباس کار، به نرمی پنبه و مقاومت پلی استر منجر می شود و باعث می شود که پارچه پنبه و پلی استر بسیار راحت و محکم باشد. این پارچه ها بدون نیاز به رسیدگی خاصی، مناسب برای دوخت لباس کار هستند، زیرا می توان آنها را اغلب به راحتی بدون احتمال رنگ رفتگی یا فرسودگی شستشو داد؛ لباس کار با پارچه پنبه و پلی استر شکل خود را حفظ کرده و برای تولید لباس کار یکسره بسیار مناسب هستند.


چگونه می توان کیفیت پارچه لباس کار را تشخیص داد؟

برای تعیین کیفیت پارچه لباس کار، می توان چند جنبه را بررسی کرد، از جمله موارد زیر:

✓      ثبات رنگ: رنگ پارچه زمانی با کیفیت است که به مرور زمان به همان رنگ اولی باقی بماند، به شرط آنکه دستورالعمل شستشوی هر جنس پارچه دنبال شود.

✓      استحکام و قدرت: به خصوص برای لباس کار های مخصوص کار مانند لباس های مقاوم در برابر شعله یا الکتریسیته، قدرت پارچه لباس کار ضروری است. نوع پارچه مورد استفاده و روش ساخت پارچه، استحکام آن را تعیین می کند؛ موادی با استحکام بیشتر از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و محافظت کاملی را ارائه می دهند.

✓      آب رفتگی: لباس کار ها به خصوص لباس کار صنعتی غالباً با روشهای سخت شسته می شود و اغلب کوچک می شود (آب می رود)، پارچه با کیفیت خوب به صورتی تولید می شود که بر اثر شستشو دچار انقباض نشود. استانداردهای EN/ISO تصریح می کند که پوشاک برای سه چرخه شستشو و خشک کردن نباید بیش از 3 ٪ کاهش یابد.

✓      راحتی: نوع پارچه و تولید پوشاک عوامل اساسی در میزان راحتی آن هستند، بنابراین هرچه راحتی در داخل لباس کار بیشتر باشد باشد می تواند نشان از کیفیت بالای آن داشته باشد.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید