ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

لباس کار تراشکاری


تراشکاری از جمله مشاغلیست که نیاز به فراهم کردن شرایط ایمنی برای انجام دارد؛ یکی از این شرایط استفاده از لباس کار مخصوص این حرفه می باشد، چرا که در غیر اینصورت به دلیل وجود خطرات زیاد در حین کار، ممکن است سلامت تراشکار به خطر بیفتد. لباس کار تراشکاری باید به طور کامل پوشیده باشد، زیرا در هر لحظه از کار ممکن است تراشه های فلزی داغ به سمت فرد پرتاب شود، همچنین جنس پارچه لباس کار می تواند ایمنی کارگر را تامین کند.


جنس پارچه لباس کار تراشکاری

کیفیت لباس کار تراشکاری ارتباط مستقیمی با جنس پارچه آن دارد که ویژگی امنیت را به این لباس می بخشد، درصد پنبه در الیاف و بافت پارچه اهمیت بسیاری در تعیین کیفیت آن دارد. البته این به این معنی نیست که کیفیت لباس کار تراشکاری که دارای پارچه ای با درصد بالای پنبه است، زیاد می باشد، بلکه علاوه بر درصد بالای پنبه، در عین حال بافت پارچه نیز باید دوام بالایی داشته باشد. شغل تراشکاری در محیطی با حرارت بالا انجام می شود، در نتیجه لباس کار تراشکاری باید از پارچه ای بسیار مقاوم و دارای استحکام در برابر آتش تولید شود؛ افراد شاغل در این حرفه مداوماً در مجاورت فلزهای داغ هستند و باید این نوع لباس کار صنعتی با کیفیت بالا به تن داشته باشند تا از سوختگی بدن آنها جلوگیری کند. بهترین لباس کار تراشکاری، آنهایی هستند که 100% کتان یا نخی باشند و همچنین لباس کار از جنس لی (جین) و لباس کار جوشکاری نیز برای این حرفه پرخطر مناسب است.


انواع پارچه برای لباس کار تراشکاری:

1- لباس کار تراشکاری کتان

پارچه کتان که نوعی پارچه نخی با درصدهای مختلف پنبه است، البته در لباس کار کتان میزان درصد الیاف پنبه باید بیشتر از الیاف های مصنوعی مانند پلی استر باشد؛ به عنوان مثال لباس کار تراشکاری باید با درصد حدود 90 یا بالاتر از پنبه تشکیل شده باشد. مزایای پارچه کتان مانند قابلیت تنفس، راحتی و مقاومت در برابر حرارت باعث شده تا انتخاب مناسبی برای لباس کار تراشکاری باشد، البته مهمترین ویژگی این پارچه این است که در صورت سوختن به بدن انسان نمی چسبد.


 لباس کار تراشکاری


2- لباس کار تراشکاری با پارچه کجراه

پارچه لباس کار 70 30 یا همان پارچه کجراه، به دلیل بافت محکم برای تولید لباس کار تراشکاری انتخاب مناسبی می باشد. همانطور که از نامش پیداست این پارچه از هفتاد درصد الیاف پنبه و سی درصد الیاف مصنوعی معمولاً پلی استر تشکیل می شود که باعث ویژگی هایی مانند عدم آبرفت، ثبات رنگ و بافت لطیف آن می شود. به دلیل بالا بودن درصد نخ در این پارچه، استفاده از آن در لباس کار تراشکاری ، در صورت سوختگی، آن را از بدن افراد دور می کند و همانند پارچه کتان قابلیت تنفس داشته که موجب جلوگیری از تعریق بدن در شرایط گرما می شود.


ویژگی های لباس کار تراشکاری

با توجه به محیط کار، اهمیت استفاده از لباس کار در محافظت از افراد می باشد و به همین دلیل در مشاغل صنعتی باید لباس کار هایی با کیفیت انتخاب شود تا ایمنی فرد را فراهم کند. بعد از جنس پارچه، یکی از ویژگی هایی که در زمان خرید لباس کار تراشکاری باید به آن توجه شود نوع دوخت لباس می باشد. به طور کلی لباس کار صنعتی توسط دوخت دو یا سه سوزنه انجام می شود که باعث استحکام بخشی به این گروه از لباس کار می شوند چرا که چندین لایه دوخت انجام می شود. توجه به جزئیات دیگری مانند دکمه و زیپ نیز در زمان خرید هرگونه لباس کار صنعتی اهمیت بسیاری دارد، دکمه ها و زیپ ها باید کیفیت خوبی داشته باشند و در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. در زمان انتخاب لباس کار تراشکاری خوب به جیب ها نیز توجه داشته باشید، داشتن جیب در این نوع لباس کار صنعتی مزیت محسوب می شود، زیرا کارگران فنی با داشتن جیب های بزرگ و کوچک در لباس کار خود می توانند لوازمشان را در آنها قرار دهند. البته توجه به این نکته ضروریست که همه جیب های لباس کار صنعتی باید دارای زیپ یا دکمه باشند، زیرا در غیر اینصورت ممکن است لوازم بیرون بیفتند که خطرات زیادی را به همراه دارد.


سایز و مدل لباس کار تراشکاری

همانطور که گفته شد، پوشیده بودن و آستین داشتن لباس کار تراشکاری جزء مهمترین اقدامات برای به حداقل رسیدن خطرات ناشی از این شغل می باشد. البته در کنار این مساله توجه به سایز لباس کار نیز اهمیت بسیاری در راحتی فرد برای انجام وظایفش دارد، در صورتی که لباس کار تراشکاری تنگ یا گشادتر از حد متوسط باشد، علاوه بر مانع شدن از انجام کار درست تراشکار، ممکن است در زمان بروز حادثه از واکنش به موقع و درست او نیز جلوگیری کند و خطرات جانی را به همراه داشته باشد. به طور معمول رنگ لباس تراشکاری قرمز، سرمه ای، سبز، طوسی و نارنجی یا ترکیبی از این رنگ ها می باشد؛ البته ممکن است به دلیل سلیقه کارفرما یا شرایط محیط کار رنگ های دیگری نیز انتخاب شوند.

لباس کار تراشکاری می تواند به صورت دو تکه ، یکسره و دوبنده باشد که با توجه به محیط و نوع کار یکی از این مدل ها باید انتخاب شود. لباس کار تراشکاری دو تکه شامل شلوار و پیراهن یا کاپشن است که با توجه به دمای محیط استفاده می شود؛ استفاده از شلوار عادی برای تراشکاری احتمال آسیب به فرد را افزایش می دهد زیرا استانداردهای لباس تراشکاری را ندارد. لباس کار یکسره برای تراشکاری انتخاب مناسبی است زیرا پوشیدگی کاملی دارد، البته باید به داشتن آستین بلند و یقه بسته در این نوع لباسکار دقت کنید. لباس کار دوبنده نیز به دلیل فراهم کردن شرایط آزادانه حرکت تراشکار انتخاب محبوبی در بین بسیاری از افراد می باشد و نسبت به لباس کار دو تکه برتری دارد.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید