ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

لباس کار ضد آب


برخی مشاغل در محیط های نسبتاً ناخوشایندی انجام می شوند و به همین دلیل نیاز به پوشیدن لباس کار متناسب با شرایط کار و محیط کار خود دارند. اگر محیط کاری شما در فضای باز است یا به طور مداوم با آب سر و کار دارید، حتما باید از یک لباس کار ضد آب استفاده کنید تا در طول شیفت کاری خود را گرم و خشک نگه دارید.

سخت ترین کارها به لباس کار فوق العاده سخت نیاز دارند که شما را ایمن نگه دارند، به خصوص در مشاغل فنی و صنعتی؛ چرا که محیط پرخطری دارند.


لباس کار ضد آب

لباس کار ضد آب Waterproof Workwear نوعی لباس کار تخصصی و ایمنی است که کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد، اما پیدا کردن آن همیشه آسان نیست. در صورتی که افراد در محیط های باز و به خصوص در شرایط آب و هوایی نامساعد، از لباس ضدآب استفاده نکنند به دلیل خیس شدن و سرما راندمان کاری بسیار پایینی خواهند داشت. لباس هایی که برای مشاغل با ویژگی ضد آب تولید می شوند شامل لباس کار یکسره ضد آب، شلوار، کاپشن ها و روپوش های ضد آب می باشند. همچنین سبک های مختلفی از این نوع لباسکارها در دسترس هستند، اما ترکیب لباس کار ضد آب با لباس کار با دید بالا می تواند سطح ایمنی بیشتری را در محیط های بالقوه خطرناک فراهم کنند.

لباس کار ضد آب نه تنها در برابر آب محافظت عالی ارائه می کند، بلکه دارای ویژگی های مقاوم در برابر باد نیز می باشد، این می تواند به حفظ گرمای داخلی در هنگام کاهش دمای بیرون نیز کمک کند. بسیاری از لباسکار های ضد آب قابل تنفس هستند که نگرانی که تعریق بیش از حد را در شرایط گرمتر رفع می کند.


لباس کار ضد آب


استاندارد مرتبط با لباس کار ضدآب

اگر در هر آب و هوای در فضای آزاد کار می کنید، پوشیدن لباس مناسب به خصوص ضد آب ضروری است. استاندارد EN 343:2019 استانداردی اروپایی و دارای سه مقدار است که میزان محافظت از فرد را نشان می دهد، اولین مقدار خاصیت ضد آب بودن و دومی به قابلیت تنفس لباس کار اشاره دارد؛ هر دو مقدار در مقیاس 1 تا 4 ارزیابی می شوند. مقدار سوم با یک R یا یک X نشان داده می شود، R به این معنیست که این لباس کار در طول بارندگی آزمایش شده است و X در صورتیست که محصول تحت این آزمایش قرار نگرفته باشد. استاندارد EN 343 دارای دو مقدار است که در مقیاس 1-3 ارزیابی میشوند؛ لباس کارهایی که مطابق با استاندارد EN 343 تایید شده اند، از جمله از نظر مقاومت در برابر پارگی و کشش پذیری نیز مورد آزمایش قرار می گیرند.


جنس پارچه لباس کار ضد آب

انواع مختلفی از پارچه های لباس کار موجودند، اما برای داشتن ویژگی ضد آب باید از انواع خاص آنها استفاده کرد، که عبارتند از:

•     پی وی سی PVC (پلی وینیل کلراید): پارچه پلیمری ساخته دست بشر با خواص ضد آب و به همین دلیل در کت، کاپشن، کفش و پیش بند استفاده می شود.

•     نیتریل: یک لاستیک مقاوم در برابر روغن، که معمولاً در دستکش های کار، پیش بند و چکمه استفاده می شود.

•     روکش PU: پارچه ها قبل از تبدیل شدن به لباس کار با پوشش PU (پلی اورتان) اسپری می شوند.

•     پلی استر: پارچه ای ساخته انسان که فوق العاده قوی و بادوام است؛ ضد آب بوده و سریع خشک می شود و در شرایط سخت شکل خود را حفظ می کند و به راحتی شسته می شود.

•     DWR پوشش دافع آب بادوام: روشی برای پوشش دادن پارچه لباس کار، پس از استفاده از لمینت یا غشاء برای ایجاد یک مانع محافظ می باشد. شستشوی زیاد می تواند پوشش دافع آب را از بین ببرد، بنابراین باید از یک محصول خاص برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

•     GoreTex : این نام تجاری بهترین پارچه غشایی میکرو متخلخل است، سطوح عالی ضد آب و تنفس را فراهم می کند.

اکثر انواع لباس کار صنعتی و ضد آب از PVC یا ماده ای حاوی PVC ساخته می شوند؛ این ماده انتخاب محبوبیست زیرا طیف گسترده ای از مزایا را برای لباس کار ضدآب ارائه می دهد. انعطاف پذیر است، بنابراین می تواند برای راحتی بیشتر کشیده شود، اما همچنین دوام و قدرت بالایی دارد و می تواند در برابر همه چیز از مواد شیمیایی گرفته تا سایش مقاومت کند.


لباس کار ضد آب چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون که می دانید به دنبال چه جنس پارچه ای برای خرید لباس ضد آب باشید، باید به سایر ویژگی های این لباس کار فکر کنید. این ویژگی های زیر است که به ضدآب کردن لباس کار کمک می کند و متوجه می شوید که تفاوت زیادی در قابلیت پوشیدن و طول عمر آن دارند:

•     داشتن زیپ های محکم و تقویت شده

•     سرآستین های قابل تنظیم و پشتی بلندتر برای محافظت بیشتر در برابر ورود آب

•     درزهای تقویت شده برای جلوگیری از ورود آب و اطمینان از ماندگاری لباس کار تا حد امکان.

فناوری های مدرن در تولید پارچه بسیار فوق العاده است و به طراحان لباس کار ضد آب این امکان را داده که وزن آن را سبک کنند. انواع لباسکار سبک وزن آزادی حرکت کامل را برای افراد فراهم می کنند و نیازی به سوزاندن انرژی اضافی هنگام پوشیدن آنها ندارید.


ویژگی های لباس کار ضدآب


قابلیت تنفس پارچه لباس کار ضدآب

لباس کار ضد آب با قابلیت تنفس اجازه می دهند بخارات رطوبت به سرعت از لباس خارج شود و سریعتر خشک شود؛ استفاده از این لباس ها در صورتی که بسیار فعال هستید از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، زیرا باعث راحتی و خشکی می شوند. قابلیت تنفس به توانایی پارچه برای انتقال رطوبت و بخارات از داخل به لایه بیرونی (نفوذپذیری) بستگی دارد. ضدآب بودن و قابلیت تنفس زمانی حاصل می شود که منافذ پارچه به اندازه کافی کوچک باشد که مانع نفوذ ذرات بزرگ آب شود، در حالی که اجازه می دهد ذرات کوچکتر عرق از داخل به بیرون پارچه عبور کنند. البته روغن و کثیفی از داخل می تواند منافذ پارچه را مسدود کرده و تنفس آن را کاهش دهد. لباس کار ضدآب قابل تنفس زمانی که هوای داخل مرطوب و گرم و هوای بیرون سرد و خشک است بهترین عملکرد را دارند.

از طرف دیگر دوخت لوگو و برند روی برخی از لباس های ضد آب امکان پذیر است، با این حال چاپ آنها پیشنهاد می شود، زیرا فرآیند دوخت سوراخ های ریزی را در پارچه ایجاد می کند و خاصیت ضد آب بودن لباس را از بین می برد.


چه کسی به لباس کار ضد آب نیاز دارد؟

اگر در شغلی کار می کنید که با مواد شیمیایی، ساینده ها یا به شدت فیزیکی در تماس هستید، حتماً باید لباس ضد  آب داشته باشید، به عنوان مثال، کارگران ساختمانی و افرادی که در صنایع کشاورزی کار می کنند. لباس کار یکسره یا دو تکه شامل کاپشن ها، شلوارها و لباس کار معمولی هنگام مواجهه با خواسته های این مشاغل به راحتی پاره می شوند، یا بلافاصله شروع به نشت آب می کنند. البته استفاده از لباس کار ضدآب تنها زمانی مشمول مقررات PPE می شود که برای محافظت از کارگران در برابر آب و هوای نامطلوب (و مواد خطرناک) ضروری باشد، که در غیر این صورت می تواند به طور بالقوه بر سلامت و ایمنی آنها تأثیر بگذارد. کارگرانی که در نزدیکی سواحل مشغولند، گارد ساحلی، کشاورزان و افراد حاضر در جنگل داری یا کسانی که در ساخت و ساز و کنترل ترافیک کار می کنند، که به دلیل شرایط کاری زمان طولانی را در محیط باز کار می کنند، تحت تأثیر آب و هوا قرار خواهند گرفت و باید از لباس کار ضد آب استفاده کنند.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید