ASANPOOSH WORK WEAR (Since 1980)

روش مناسب شست و شوی لباس کار


لباس کار شما باید همیشه تمیز باشد تا ایمنی شما را حفظ کند و استانداردهای مورد انتظار را برآورده کند. لباس های پوشیده از خاک به میزان قابل توجهی دید و سایر خواص را کاهش می دهند و در نتیجه ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهند. شست و شوی لباس کار به طور مداوم نیز کمک می کند زیرا گرد و غبار و کثیفی ممکن است الیاف را در اثر سایش از بین ببرند. عمر طولانی تر لباس کار هم از نظر مالی خوب است و هم با محیط زیست سازگاری دارد.

همه لباسها در معرض فرسودگی و پارگی یکسان نیستند، بنابراین تعداد دفعات شستشوی انواع لباس کار به شغل شما و جنس پارچه لباس کار بستگی دارد. مانند هر لباس دیگری، لباس کار شما نیاز به مراقبت خوبی دارد، به خصوص اگر می خواهید دوام داشته باشد؛ این لباس ها معمولاً برای شرایط سخت ساخته می شوند، اما این بدان معنا نیست که در برابر آسیب ها غیر قابل نفوذ هستند.


نکاتی برای شست و شوی لباس کار

✓      بهترین راه برای اینکه بفهمید جلیقه، ژاکت، شلوار یا هر نوع لباس کار ایمنی شما قابل شستشو با ماشین لباسشویی است یا خیر، بررسی برچسب اطلاعات روی آن است؛ حتما پیش از شستشوی لباس کار دستورالعمل های روی برچسب را بخوانید، که به صراحت بیان می کند که آیا می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید یا از آن اجتناب کنید.

✓      برای محافظت از پارچه ها، نوارهای بازتابنده و چاپ های روی لباس کار، قبل از شستن، بهتر است آنها را برعکس کرده و به داخل بچرخانید.

✓      برای شست و شوی لباس کار های خود بهتر است لباس های از یک جنس و یک رنگ را با هم بشویید، زیرا برخی لباس کار ها ممکن است رنگ بدهند یا مواد شیمیایی آزاد کنند که به سایرلباس ها آسیب برسانند.

✓      ستورالعمل های مراقبت از هر نوع لباس کار باید با دقت رعایت شود. برخی از لباس کارهای ضد آب دارای نوارهای هستند که ممکن است در طول چرخه های شستشو و خشک کردن آسیب ببینند، و برخی لباس ها نیز باید خشک یا اتو شوند تا مقاومت در برابر آب تجدید شود.

✓      پشم یک محصول طبیعی است که می تواند خود را تمیز نگه دارد، به همین دلیل به اندازه لباس کار کتان یا لباس از جنس مواد مصنوعی نیازی به شستشو ندارد.

✓      برای شستن لباس کار با ماشین لباسشویی، بهتر است آن را پر کنید تا تعداد چرخه های شستشو کاهش یابد.

✓      اغلب راهنماهایی پیدا میکنید که به شما می گویند برای نگهداری از لباس کار خود، آنها را مرتباً تمیز کنید، شما مجبور نیستید بلافاصله بعد از هر شیفت کاری لباس خود را بشویید؛ سعی کنید یک یا دو بار در هفته آنها را بشویید تا از ویژگی های خاص لباس کار محافظت کنید.



از بین بردن لکه ها از لباس کار

یکی از راه های آسان برای شستن لباس کار، در خانه، از بین بردن لکه ها بلافاصله بعد از ایجاد در محل کار است؛ تمیز کردن لکه ها در اولین فرصت به حذف آنها قبل از سفت شدن یا ته نشین شدن کمک می کند. در ادامه چند روش برای از بین بردن لکه ها از لباس کار آورده شده است:

•     یخ: اگر در ساختمان سازی یا سایر مشاغل فیزیکی کار می کنید، علاوه بر خاک و گرد و غبار، ممکن است روی لباسکار هایتان لکه های خون نیز ایجاد شود. رفع این نوع لکه ها یک تکه یخ بردارید و آن را برای یک یا دو دقیقه روی لکه خون نگه دارید تا کاملاً اشباع شود و سپس از یک پارچه تمیز و خشک برای پاک کردن آن استفاده کنید، سپس اقدام به شستن لباس کار کنید.

•     پاک کننده شیشه: برای پاک کردن خون از روی لباس کار یا لکه های مشابه می توانید از مقداری پاک کننده شیشه مانند یخ استفاده کنید.

•     نشاسته ذرت: اگر در یک زمینه صنعتی و فنی کار می کنید، لکه های چربی و روغن هم بخشی از کار هستند، می توانید با استفاده از نشاسته ذرت این مشکل را رفع کنید. در زمان شستشوی لباس کار خود مقداری نشاسته ذرت را روی نقطه چرب در لباس کار صنعتی خود بریزید، این کار باعث جذب چربی می شود؛ سپس می توانید از یک قاشق برای پاک کردن پودر پر از چربی استفاده کنید.


نحوه شستن لباس کار با ماشین لباسشویی

اولین قدم برای شستن هر لباسی توسط لباسشویی با شرایط مناسب، خواندن دستورالعمل های شستشو روی برچسب مراقبت از آن می باشد. سپس باید اطمینان حاصل کنید که تمام زیپ ها، دکمه ها، حلقه ها و غیره را ببندید و قبل از قرار دادن لباس کار در ماشین لباسشویی، آن را به داخل بچرخانید تا از آسیب دیدن پارچه جلوگیری شود. شست و شوی لباس کار خاص، از جمله آنهایی که نوارهای بازتابنده و پارچه های منحصربه فرد دارند، نیاز به پیروی از مقررات خاصی دارند، هنگام تمیز کردن و شستن لباس های ایمنی خود که دارای ویژگی های مقاوم در برابر آتش هستند نیز باید بسیار محتاط باشید.

هنگام شستن لباس کار با دید بالا با جزئیات بازتابنده، همیشه باید آن را از داخل بشویید، میزان انعکاس هر بخش از این نوع لباس کار با هر بار شستن لباس ها بدون چرخاندن به داخل کاهش می یابد. توجه داشته باشید که آسیب به خواص لباس کار با دید بالا، ضد حریق یا ضد آب ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشد.


روش مناسب شست و شوی لباس کار


نحوه شست و شوی لباس کار به صورت دستی

بسیاری از متخصصان می گویند که لباس های کثیف، بدبو و آغشته به چربی را بهتر است با آب گرم بلافاصله بعد از به خانه رسیدن بشویید، گاهی اوقات لباس کار برای ماشین لباسشویی خیلی کثیف بوده و تمیز کردن آن به صورت دستی راحت تر است. برای این کار باید ابتدا لباس ها را به مدت 10 دقیقه خیس کنید، البته انجام این کار برای لباس کار ایمنی مانند لباس برقکاری یا آتش نشانی توصیه نمی شود. سپس صابون، پودر یا مایع لباسشویی را روی نواحی کثیف تر لباس بمالید و در انتها تمام لباس را بشویید. برای قدرت بیشتر در شستشوی لباس کار، به طور معمول لباس کار کثیف را باید با مواد شوینده مبتنی بر آنزیم بشویید و خشک کنید و برای از بین بردن بوی بد لباس کارها می توانید مایع لباسشویی خود را با یک فنجان سرکه مخلوط کنید، پس از شستشو بهتر است لباس کار خود را در هوای آزاد خشک کنید.

تتت

شرایط مناسب شستن لباس کار

1-      مواد شوینده

در زمان شستشوی لباس کار به صورت دستی، برای جلوگیری از تحریک پوست از شوینده های ارگانیک که دوستدار محیط زیست و پوست شما هستند استفاده کنید. شوینده های مایع به پودرها ترجیح داده می شوند زیرا می توانند حاوی مواد ساینده باشد، برخی از این گرانول ها ممکن است به درستی حل نشوند و به لباس کار آسیب برسانند. برای شستن لباس کار از نرم کننده استفاده نکنید، زیرا ممکن است عملکرد پارچه را کاهش دهد و همچنین حاوی برخی مواد شیمیایی خطرناک باشد که روی برچسب ذکر نشده اند. هنگام شست و شوی لباس کار و لباس ایمنی از سفید کننده استفاده نکنید، حتی اگرچه لکه هایی روی لباس وجود داشته باشد، هرگز از سفید کننده یا محصولات مشابه استفاده نکنید.

2-      درجه حرارت

اگر لباس کار کتان شما فقط کمی کثیف است، برای صرفه جویی در انرژی و محافظت از پارچه ها از دمای پایین تر آب استفاده کنید، شستشو با دمای 40 درجه پایین تر آب باعث صرفه جویی 50 درصدی در مصرف انرژی می شود. توجه به برچسب اطلاعات لباس کار می تواند شما را در خصوص این موضوع راهنمایی کند، در صورتی که قوانین خاصی وجود ندارد بهتر است یا دمای پایین تر لباستان را بشویید.

3-      خشك كردن

تا جایی که ممکن است، لباس کار را در هوای آزاد یا روی خشک کن خشک کنید؛ البته برخی از لباس کار ها باید در دمای بالا خشک شوند تا خواص خود را حفظ کنند، که روی برچسب لباس توضیح داده شده اند. اجازه ندهید بعد از شستشوی لباس کار در ماشین لباس شویی مدت زیادی در آن بماند، برای جلوگیری از چروک شدن، بلافاصله آنها را روی خشک کن آویزان کنید.

اگر اطلاعات یا دیدگاهی در مورد مطالب این صفحه دارید، لطفا با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید